Studiedag

Het belang van leerkracht-leerlingrelaties voor het welbevinden van leerling en leerkracht werd reeds veelvuldig aangetoond. Toch is het niet vanzelfsprekend voor onderwijsprofessionals om met hun leerlingen warme relaties aan te gaan. Op deze studiedag gaan we dieper in op recent, praktijkgericht onderzoek naar verbindende praktijken. Twee workshops bieden de kans om aan de slag te gaan met concrete materialen en in gesprek te gaan over deze relaties tussen leerkracht en leerling.

Gedetailleerd programma

13u00 – 15u00 Lezingen

Verwelkoming en inleiding op het thema leerkracht-leerling relaties

Jantine Spilt (KU Leuven)

 

Onderzoek naar leerkracht-leerlingrelaties in het secundair onderwijs

Debora Roorda (Universiteit van Amsterdam)

Lees meer Is de leerkracht-leerling relatie in het secundair onderwijs ook nog zo belangrijk? Jazeker. De invloed op motivatie en welzijn is ook in het secundair hoog. En dat geldt niet alleen voor de relatie met de klasleerkracht of mentor, maar ook voor vakleerkrachten zoals de leerkracht wiskunde, Nederlands, Frans, … Tijdens deze lezing wordt dieper ingegaan op welke elementen cruciaal zijn in de relatie tussen leerkrachten en leerlingen en welke mogelijkheden er zijn om de kwaliteit van deze relaties te verbeteren.

 

Verbinden in het secundair onderwijs: Een praktijkgericht onderzoek in

de eerste graad secundair onderwijs

Evelien Buyse (KU Leuven)

Lees meer We weten het intussen: affectieve relaties met leerkrachten, dat werkt! Zowel leerlingen als leerkrachten hebben er baat bij dat ‘het klikt’ tussen hen. Maar dat verbinden een werkwoord is, wil meteen ook zeggen dat verbindende relaties niet vanzelf tot stand zullen komen. Een warm hart voor leerlingen helpt, maar blijkt in de praktijk lang niet altijd toereikend. Daarom ontwikkelen we een Toolkit met inspiratie in de vorm van micro-interventies en reflectie-oefeningen rond verbinden met de leerlingen in het secundair. In de studie gaan we vervolgens het effect na van deze Toolkit op het welbevinden van de leerlingen eerste graad. Tijdens de lezing wordt gefocust op het onderzoek en (voorlopige) resultaten uit interviews met leerlingen.

 

Toegewijd in verbinding: Een praktijkgericht onderzoek in de

educatieve bachelor kleuter- en lager onderwijs

Liedewij Borremans (KU Leuven)

Lees meer Hoewel er reeds veel onderzoek naar leerkracht-leerlingrelaties is, blijft de vertaling van onderzoek naar praktijk wat achterwege. In een longitudinale studie werd onderzocht hoe de relationele competentie van toekomstig leraren evolueert doorheen de educatieve bacheloropleiding. Daarnaast werd een leerlijn (inclusief lesactiviteiten en materialen) ontworpen om de ontwikkeling van relationele competentie te ondersteunen. In de lezing worden (voorlopige) resultaten van het onderzoek gedeeld.

 

15u00 – 16u00 Keuzesessies

Workshop 1:    Verbinden in het secundair onderwijs: ja, maar hoe dan?

Evelien Buyse en Debora Roorda

Lees meer Wat kunnen leerkrachten concreet doen om verbinding met individuele leerlingen te realiseren? We gaan hierover graag met u in dialoog: wat is volgens u wezenlijk in verbinding met leerlingen? Is wat leerlingen hierover zeggen voor u herkenbaar en werkbaar in de praktijk? We baseren ons hiervoor op lopend onderzoek naar verbindende praktijken in de eerste graad van het secundair onderwijs. In We testen enkele oefeningen uit de eerder genoemde Toolkit uit.

Workshop 2:    Toegewijd in verbinding: Relationele competentie

ondersteunen in de educatieve bachelor kleuter- en lager onderwijs

Liedewij Borremans

Lees meer In deze workshop maken we concreter kennis met de eerder genoemde ontwikkelde materialen voor de lerarenopleiding. We gaan zelf aan de slag met enkele casusmaterialen en reflectieopdrachten.

 

16u00 – 17u00 Napraten – receptie

Inschrijven
Ben je er graag bij? Schrijf ten laatste op 1 mei in via het inschrijvingsformulier.
Lukt het inschrijven niet? Mail naar liedewij.borremans@kuleuven.be

Locatie
De studienamiddag gaat door op de campus Sociale Wetenschappen in Leuven.

Meer info over de bereikbaarheid van deze campus vindt u hier.

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag